Uutishuone

Uutiset

Metsäteollisuuden kilpailukyky edellyttää kustannustehokkaita ratkaisuja merenkulkuun

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tänään 3.2. tiedotteen EU:n Fit for 55 -ilmastopaketin vaikutuksista meriliikenteeseen. Suomen meriliikenteen kustannusten ennakoidaan kasvavan jo lähivuosina 300-600 miljoonaa euroa vuodessa ja 2035 jälkeen jopa yli miljardi euroa vuodessa. Ministeriön arvioilla on merkittäviä vaikutuksia metsäteollisuuteen, jonka vientituotteista jopa 90 % kuljetetaan meriteitse.

Matkalla EU:n reunalta maailman markkinoille suomalaiset vientituotteet kohtaavat sekä maantieteellisen etäisyyden että talven asettamat haasteet. Ministeriön mukaan logistiikkakustannukset Suomelle voivat kasvaa verrokkimaita enemmän. Globaaleilla markkinoilla tällaisia lisäkustannuksia ei voi viedä tuotteiden hintoihin.

– Tarvitaan selkeää tahtotilaa lieventää vientiteollisuuden kilpailukykyhaittoja. Metsäteollisuuden tuotteilla voidaan saavuttaa globaaleja ilmastohyötyjä, mutta vain jos ne pääsevät sujuvasti ja kustannustehokkaasti maailman markkinoille, toteaa Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Alina Koskela.

Suomen suhteellinen kilpailukyky uhkaa heiketä ilman jäävahvisteisille aluksille suunnattuja helpotuksia. Komissio ei ole esittänyt helpotuksia talvimerenkululle, vaikka jäävahvistettujen alusten polttoaineiden kulutus ja päästöt ovat korkeammalla tasolla. Jäävahvisteisilla aluksilla on merkittävää vaikutusta merenkulun turvallisuuteen sekä toimitusvarmuuteen erityisesti alueilla, joissa on paljon jäissäkulkua.

Vaikutusarviossa tulisi nähdä, että esimerkiksi päästöoikeuden hinta on jo nyt lähellä 100 euroa. Laskelmissa on nyt käytetty enintään 80 euron hintaa. Tulevaisuuden lisäkustannuksia arvioitaessa pitäisi tarkasteluun ottaa mahdollisuus, että päästöoikeuden hinta kohoaa huomattavasti.

–   On tärkeää, että Suomen esityksille löytyisi tukea muista jäsenvaltioista, kun merenkulun päästövähennyksistä neuvotellaan. Siirtymän hiilineutraaliin toimintaympäristöön tulisi tapahtua hallitusti ja kokonaiskuva huomioiden. On väärä kuvitelma, että Suomen meriklusteri voisi menestyä, mikäli vientiteollisuudella ei ole varaa kuljetuksiin, sanoo Alina Koskela.

Logistiikka

Jaa julkaisu:

Lisätietoja

Alina Koskela
Logistiikkapäällikkö

Pikalinkit

Uutishuone

Lisää aiheesta

Uutiset
Uuden satama-automaatioselvityksen mukaan suomalaisella osaamisella, yhteistyöllä ja kansainvälisistä ratkaisuista oppimalla voidaan rakentaa tehokkaita, turvallisia ja kestäviä satamaympäristöjä, jotka tukevat koko
Blogit
Metsäsektori ei lepää laakereillaan vaan panostaa tutkimukseen ja toiminnan jatkuvaan kehittämiseen.
Uutiset
Afryn tekemä, raaka-aineen hankinnasta tavaravientiin ulottuva päästöselvitys ja päästövähennysskenaario on osa metsäteollisuuden ilmastotiekartan päivitystä.
Blogit
Etsiessämme Suomelle uusia kasvun eväitä meidän on tarkasteltava aluetalouksille kriittisen vähäliikenteisen tieverkon korjausvelkaa.
Tilastot
Viennin osuus tuotannosta vaihtelee tuoteryhmittäin 60 ja 97 prosentin välillä.
Lausunnot
Lausunto valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta ja ympäristöselostuksesta (SOVA-lain mukainen ympäristöarviointi)