Uutishuone

Blogit

Metsäsi kaipaa huoltoa – hoidamme taimikkosi kuntoon!

Auton omistajalle on tuttua postia katsastajan ja merkkiliikkeen kirjeet, joissa muistutetaan juuri sinun autosi lähestyvästä katsastusajasta tai tarjotaan huoltopalveluja. Ajoneuvorekisteriä käytetäänkin ahkerasti autoalan palvelujen markkinointiin. Jos mainoksia ei halua, niin ilmoitus rekisterin pitäjälle riittää ja yhteystietoja ei enää luovuteta markkinointia varten.

Vastaavantyyppisiä palveluja voi jatkossa rakentaa myös metsänomistajille. Eduskunnassa on juuri hyväksytty metsätietolaki, josta löytyy pelisäännöt millä ehdoilla metsänomistajien yhteystietoja voi luovuttaa metsätalouteen liittyvää markkinointia varten.

Tiedot yksityisten ihmisten omistamista metsistä on koottu metsäkeskuksiin, joita Suomessa on yhteensä 13 kappaletta. Metsätietoa kerätään verovaroilla, vajaalla 20 miljoonalla eurolla vuosittain, ja niiden pohjalta muun muassa laaditaan tilakohtaisia metsäsuunnitelmia, jotka antavat ohjeet metsäomaisuuden hoitoon. Suunnitelmasta selviää esimerkiksi mitä pitäisi 10 vuotta vahalle taimikolle tehdä, olisiko jo aika tehdä harvennushakkuu vaarin aikoinaan istuttamassa männikössä tai paljonko tukkipuuta kertyisi myyntiin 3 hehtaarin kuusikosta. Suunnitelma on hyvä lähtökohta, mutta mistä löytyy se töiden toteuttaja?

Metsän hoitaminen on helppoa, kun sen osaa, mutta kaikilla ei siihen omaa aikaa tai osaamista riitä ja silloin tarvitaan avuksi asiantuntijoita, palveluita ja töiden toteuttajia. Palveluja ja neuvoja toki löytyy, kunhan niitä osaa kysyä. Veikkaanpa kuitenkin, että monella metsänomistajalla on suuria vaikeuksia hahmottaa mitä alan monet eri organisaatiot oikein tekevät ja minne pitäisi soittaa. Postiluukusta oikeaan aikaan saapuva kirje otsikolla ”Hoidamme taimikkosi kuntoon!” voi olla hyvinkin tervetullutta postia.

Palvelujen markkinointi on metsätaloudessa vähäisempää kuin monella muulla alalla, ja tilausta markkinoinnille on kasvavassa määrin kun metsät vaihtavat omistajaa ja uudet omistajat asuvat yhä useammin kaukana metsistään. Ennen muuta uudet ja eri syistä passivoituneet metsänomistajat tulee saada palvelujen piiriin ja aktivoitua metsien käyttöön ja hoitoon.

Uusi metsätietolaki tuo tähän merkittävää parannusta. Ensi vuoden alusta voimaan tuleva laki avaa aivan uusia mahdollisuuksia metsäomistajien tavoittamiseen ja täsmäpalvelujen markkinointiin. Oikeaan aikaan ja oikealle henkilölle tarjotulla palvelulla on hyvät mahdollisuudet johtaa lopputulokseen, johon molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.

Lakiin on myös rakennettu aukoton tietosuoja niille metsänomistajille, jotka eivät markkinointia kaipaa. Eli rasti ruutuun riittää ja metsäkeskus ei enää luovuta yhteystietoja markkinointia varten.

Allekirjoittaneeltakin olisi jäänyt auto tammikuussa ajoissa katsastamatta, jos ei olisi tullut mainoslappua postilaatikkoon.

Tietoa meistä

Jaa julkaisu:

Lisätietoja

Metsäteollisuus ry
Forestindustries

Pikalinkit

Uutishuone

Lisää aiheesta

Tilastot
Hyvin toimivat ja avoimet puumarkkinat ovat perusta kotimaisen puun käytölle.
Blogit
Ennallistamisen avainsana on yhteensovittaminen ja kyse on ennen kaikkea luonnon entistä paremmasta huomioon ottamisesta osana arjen toimintaa.
Uutiset

Suomalaisen metsäteollisuuden maine kansalaisten mielissä on säilynyt hyvänä. Laaja kansalaiskysely kertoo, että suomalaiset näkevät metsäteollisuuden tärkeänä hyvinvoinnin tuottajana, työllistäjänä, viennin

Uutiset
Jatkossa teollisuuden kilpailukyvystä ja metsien kasvua tukevista toimista on pidettävä entistä paremmin huolta, myös valtiontaloutta sopeutettaessa
Uutiset
Hallituksen tärkeimpiä tehtäviä budjettiriihessä on lisätä toimia, joilla tuetaan yritysten mahdollisuuksia investoida tulevaisuuden kasvuun, innovaatioihin ja työpaikkoihin Suomessa.
Blogit
Metsäjohtaja Karoliina Niemi toivoo, että parempi tieto mahdollistaa tehokkaan vaikuttamisen EU:n jatkoaskeliin nielutavoitteissa