Moni ehti jo bongata UPM BioVerno –dieseliä käyttävän auton, vaikka vielä onkin kyseessä harvinainen näky liikenteessä.Viime toukokuussa aloitettiin UPM:n puupohjaisen dieselin ensimmäiset liikennekoeajot. Ne kestivät kahdeksan kuukautta ja matkamittareihin kertyi yhteensä 80 000 kilometriä.VTT:n kokeneet testikuljettajat ajoivat Volkswagen Golf 1.6.TDI –koeajoautoja monissa eri olosuhteissa – niin kesä- kuin talvisäässä sekä kaupunkiajossa että pidemmillä matkoilla.
Tulokset osoittivat, että Suomessa valmistettu puupohjainen diesel toimii täysin fossiilisen dieselin tavoin. Koeajoissa käytettiin polttoaineseosta, jossa oli 20 % UPM BioVernoa ja 80 % fossiilista dieseliä.
UPM:n uutta biopolttoaineliiketoimintaa rakentaville liikennekoeajot olivat merkittävä etappi. Ne todistivat käytännössä saman kuin useat aiemmin tekemämme moottori- ja ajoneuvokokeet. Selluntuotannon tähteestä mäntyöljystä valmistettu UPM BioVerno –diesel on huipputuote, jota on yhtä helppo käyttää kuin perinteistä dieseliäkin.
Aidosti päästöjä vähentävä liikenteen polttoaine
UPM BioVernon valmistuksessa hyödynnetään yhtiön oman kehitystyön tuloksia ja kestäviä puupohjaisia raaka-aineita. Lopputuloksena on korkealaatuinen, kustannuskilpailukykyinen ja aidosti päästöjä vähentävä liikenteen polttoaine, joka sopii kaikkiin dieselmoottoreihin. Sen tuotannolla luodaan lisää työpaikkoja Suomeen, ja sen avulla voidaan vähentää myös riippuvuuttamme tuontiöljystä.
Uusiutuvan dieselin kaupallinen tuotanto alkaa UPM Lappeenrannan biojalostamolla ensi kesän aikana. Kohta puupohjaista dieseliä käyttävästä autosta tulee aivan tavanomainen näky liikenteessä.