Laaja metsien käytön mahdollisuuksista kertova mainoskampanja käynnistyy
Metsien Suomi -kampanja tarjoaa tietoa Suomen metsistä, niiden monista merkityksistä meille suomalaisille, metsien tuottamista ratkaisuista ja innovaatioista sekä suomalaisesta metsänhoidosta. Kampanjan taustalla on suuri joukko metsäalan organisaatioita. Yhteisen hankkeen avulla yleiseen metsäkeskusteluun halutaan tuoda metsäalan oma, kestävän puunkäytön näkökulma.
–Toivomme, että käynnistyvän kampanjan myötä entistä useampi näkee metsien käytön ratkaisuna moneen nykyiseen ja tulevaan haasteeseen. Yleisesti ottaen pyritään tuomaan myös esille, kuinka monessa arkisessa asiassa metsä onkaan mukana, tuotteina ja innovaatioina, sanoo hankkeen ohjausryhmässä alusta saakka ollut Metsäteollisuus ry:n viestintäjohtaja Mika Mäkinen.
–Metsien käyttö nostetaan nykyisessä julkisessa ilmastokeskustelussa helposti syntipukiksi, vaikka juuri kestävällä puun käytöllä voidaan ratkaista fossiilisten raaka-aineiden aiheuttamia ongelmia, Mäkinen muistuttaa.Metsien Suomi -kampanja tarjoaa mielikuvien murtamiseen oleellisia faktoja. Esimerkiksi sen, että Suomessa kasvaa 50 prosenttia enemmän puuta kuin viisikymmentä vuotta sitten. Kampanjassa muistutetaan myös siitä, että
- Suomessa kaadetun puun tilalle istutetaan neljä uutta
- Yli puolet Euroopan suojelumetsistä sijaitsee Suomessa
- Suomessa kasvaa yli 50 % enemmän puuta kuin 50 vuotta sitten
- Suomessa istutetaan joka vuosi 150 miljoonaa puuta
- 75 prosenttia Suomen pinta-alasta on metsää
- Suomalainen asuu keskimäärin 700 metrin päässä lähimetsästä
–Näistä kaikista kampanja kertoo, ja näitä viestejä toivoisimme myös metsäalan toimijoiden kertovan omissa sidosryhmissään, somessa tai vaikka ihan kasvotusten tavatessa – jahka sekin aika koittaa, Mäkinen sanoo.
Kampanjan vaikuttavuuden seuraamiseksi on tehty kansalaisten keskuudessa lähtötasoselvitys. Sen mukaan kampanjalle on selkeä tarve: liian moni suomalainen on tietämätön metsien käytön mahdollisuuksista ja esimerkiksi maamme metsävarojen kasvusta sekä metsien käytön suhteesta metsävarojen kasvuun.
–On tarpeen muistuttaa ihmisiä ihan perusasioista. Vaikkapa siitä, että metsää kasvaa rutkasti enemmän kuin mitä sitä käytetään, Mäkinen toteaa.
Metsien Suomi näkyy 18.5. alkaen televisiossa sekä some- ja verkkomedioissa. Viikkoa myöhemmin kampanja kuuluu myös radioista ja katukuvaan ilmestyvät ulkomainokset. Lisäksi yleisölle tarjotaan jotakin konkreettista: hanketta varten suunnitellun siemenkiekon avulla jokainen voi kasvattaa itselleen puun ja osallistua siten ilmastotyöhön. Kiekkoja jaetaan kesän mittaan K-Raudoissa ja Iskuissa kautta maan.
Kampanjan verkkosivuilla www.metsiensuomi.fi kerrotaan lisää mainonnassa käytetyistä faktoista sekä kampanjasta ja sen etenemisestä yleisesti. Some-kanavissa kampanjaa voi seurata tunnisteilla @MetsienSuomi #metsiensuomi. Verkkosivulta voi tilata uutiskirjeen, jonka myötä kampanjan etenemistä voi niin ikään seurata ja halutessaan jakaa kampanjan materiaaleja eteenpäin.