Raskaalle liikenteelle tärkeiden vähäliikenteisten teiden kunnossapito on käännettävissä korjaavasta ennakoivaksi.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Raskaalle liikenteelle tärkeiden vähäliikenteisten teiden kunnossapito on käännettävissä korjaavasta ennakoivaksi.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Metsäteollisuus on merkittävä logistinen toimija Suomessa. Vuotuiset kuljetuksemme Suomessa ovat noin 80 miljoonaa tonnia. Siitä 75–80 prosenttia on tiekuljetuksia ja loput pääosin rautatiekuljetuksia. Vientiin toimialan tuotannosta menee yli 70 prosenttia, josta valtaosa meriteitse. Kaikkinensa metsäteollisuuden osuus Suomen tavaraviennin arvosta on lähes 16 prosenttia.
Pitkien etäisyyksien takia logistiikkakustannusten osuus toimialamme liikevaihdosta on keskeisiin kilpailijamaihimme verrattuna jopa kaksinkertainen. Meidän on varmistettava, ettemme kotimaisin päätöksin heikennä maamme kilpailukykyä ja tule vahvistaneeksi Suomen saareutumista. Siksi liikenneväylien riittävä ja tasapuolinen rahoitus on turvattava. Vähäliikenteisen tieverkon strateginen merkitys on tunnustettava ja sille on kohdistettava arvoisensa resurssit.
Vehviläinen selvittää liikenteen rahoituksen ja verotuksen uudistamisen mahdollisuuksia metsäteollisuudelle.
Viennin osuus tuotannosta vaihtelee tuoteryhmittäin 60 ja 97 prosentin välillä.
Valtioneuvoston selvitys: Suomen avaintavoitteet EU-vaalikaudelle 2024-2029
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi raideliikennelain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi uudeksi päästökauppalaiksi
Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2024
Liikenneväylämme eivät tarvitse ainoastaan rahoitusta, vaan myös lähestymistavan muutosta.
Tuore selvitys tutkii, kuinka nykyinen tie- ja rataverkko vastaa yritysten tarpeisiin eri maakunnissa.