Raskaalle liikenteelle tärkeiden vähäliikenteisten teiden kunnossapito on käännettävissä korjaavasta ennakoivaksi.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Raskaalle liikenteelle tärkeiden vähäliikenteisten teiden kunnossapito on käännettävissä korjaavasta ennakoivaksi.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Metsäteollisuus on merkittävä logistinen toimija Suomessa. Vuotuiset kuljetuksemme Suomessa ovat noin 80 miljoonaa tonnia. Siitä 75–80 prosenttia on tiekuljetuksia ja loput pääosin rautatiekuljetuksia. Vientiin toimialan tuotannosta menee yli 70 prosenttia, josta valtaosa meriteitse. Kaikkinensa metsäteollisuuden osuus Suomen tavaraviennin arvosta on lähes 16 prosenttia.
Pitkien etäisyyksien takia logistiikkakustannusten osuus toimialamme liikevaihdosta on keskeisiin kilpailijamaihimme verrattuna jopa kaksinkertainen. Meidän on varmistettava, ettemme kotimaisin päätöksin heikennä maamme kilpailukykyä ja tule vahvistaneeksi Suomen saareutumista. Siksi liikenneväylien riittävä ja tasapuolinen rahoitus on turvattava. Vähäliikenteisen tieverkon strateginen merkitys on tunnustettava ja sille on kohdistettava arvoisensa resurssit.
Raskaalle liikenteelle tärkeiden vähäliikenteisten teiden kunnossapito on käännettävissä korjaavasta ennakoivaksi.
Budjettiriihen päätökset eivät kasvuloikkaa vahvista. Hallituksella onkin vielä iso savotta edessään.
Logistiikkakustannusten nostaminen ei palvele merikuljetuksista riippuvaisen Suomen kilpailukykyä.
Uusiutuvien polttoaineiden käytön edistäminen liikenteessä annetun lain muuttamisesta (jakeluvelvoite)
Uusi päätös nostaa merikuljetusten kustannuksia haasteellisessa tilanteessa sekä tekee toimintaympäristöstä vaikeasti ennakoitavan.
Järjestöt toivovat liikenteen uudistuvalta vero- ja maksujärjestelmältä ennakoitavuutta, päästöjen vähentämistä ja teknologianeutraaliutta.
Parlamentti antoi vihreää valoa nykyisen kuljetuskaluston käytölle Suomen ja Ruotsin rajalla myös tulevaisuudessa.
Suomen nykyinen jäänmurtokapasiteetti ei riitä vastaamaan edes tyypillisiin talviolosuhteisiin.