Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Väylien kunnossapito tulee nähdä ympäristötekona.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Väylien kunnossapito tulee nähdä ympäristötekona.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Metsäteollisuuden kuljetukset Suomen sisällä ovat noin 80 miljoonaa tonnia vuodessa, josta 75-80 % on tiekuljetuksia ja loput pääosin rautatiekuljetuksia. Toimialan tuotannosta vientiin menee yli 70 %, ja merikuljetusten osuus viennistä on yli 90 %. Kuljetusketjun alkupäässä iso osa kuljetuksista on alemmalla tiestöllä mukaan lukien yksityis- ja metsätiet, ja raakapuuta kulkee paljon myös vähäliikenteisillä radoilla.
Raskaalle liikenteelle tärkeiden vähäliikenteisten teiden kunnossapito on käännettävissä korjaavasta ennakoivaksi.
Budjettiriihen päätökset eivät kasvuloikkaa vahvista. Hallituksella onkin vielä iso savotta edessään.
Logistiikkakustannusten nostaminen ei palvele merikuljetuksista riippuvaisen Suomen kilpailukykyä.
Uusiutuvien polttoaineiden käytön edistäminen liikenteessä annetun lain muuttamisesta (jakeluvelvoite)
Uusi päätös nostaa merikuljetusten kustannuksia haasteellisessa tilanteessa sekä tekee toimintaympäristöstä vaikeasti ennakoitavan.
Järjestöt toivovat liikenteen uudistuvalta vero- ja maksujärjestelmältä ennakoitavuutta, päästöjen vähentämistä ja teknologianeutraaliutta.
Parlamentti antoi vihreää valoa nykyisen kuljetuskaluston käytölle Suomen ja Ruotsin rajalla myös tulevaisuudessa.
Suomen nykyinen jäänmurtokapasiteetti ei riitä vastaamaan edes tyypillisiin talviolosuhteisiin.