Uutishuone

Artikkelit

Sujuva idän liikenne edellyttää rajayhteistyötä ja kattavaa rajanylitysverkostoa

Metsäteollisuuden puutavara-autot, tuotekontit ja tavaravaunut ylittävät Venäjän rajan tuhansia kertoja vuodessa. Venäjä on suomalaisen metsäteollisuuden läheinen kauppakumppani sekä puun tuonnissa että metsäteollisuustuotteiden viennissä. Rajainfrastruktuurin kunto ja kapasiteetti sekä siihen liittyvä liikkumisen sääntely, esimerkiksi rajanylityksen yöaikainen rajoittaminen, vaikuttavat suoraan esimerkiksi alan kuljetusyrittäjien toimintaan.

Suomen ja Venäjän välillä pysyviä kansainvälisiä rajanylityspaikkoja on kahdeksan ja junaliikenteelle kolme. Tilapäisiä ylityspaikkoja on kaksi, ja ne on tarkoitettu vain Suomen ja Venäjän kansalaisille. EU-näkökulmasta tilapäiset rajanylityspaikat ovat syrjiviä, joten niitä uhkaa sulkeminen.

Rajainfrastruktuuria tulee kehittää niin etelässä kuin pohjoisessakin siten, että tasapuolinen liikkuminen turvataan. Monet suurelle yleisölle tuntemattomat harvaliikenteisemmät, tilapäiset ylityspaikat ovat tärkeitä paitsi paikallisliikenteen myös puun tuonnin kannalta, joten niiden tulevaisuus tulee turvata.

Panostukset rajanylitysverkkoon, siihen liittyvään infrastruktuuriin ja tehokkaaseen sääntelyyn tukevat metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä.

Kansainvälinen kauppaLogistiikkaPuunhankinta

Jaa julkaisu:

Lisätietoja

Juha Palokangas
Päällikkö, Venäjä-asiat

Pikalinkit

Uutishuone

Lisää aiheesta

Tilastot
Hyvin toimivat ja avoimet puumarkkinat ovat perusta kotimaisen puun käytölle.
Blogit
Alueidenkäyttölain uudistus on tehtävä huolella, jotta epäselviltä tilanteilta vältytään.
Uutiset
Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-maaliskuussa puuta yksityismetsistä 8,1 miljoonaa kuutiota. Määrä on kasvanut yhdeksän prosenttia edellisvuodesta.
Uutiset
Luken laskelmat osoittavat, että aktiivisella ja oikea-aikaisella metsänhoidolla on paljon annettavaa puuston lisäkasvulle ja ilmastokestävyydelle.
Lausunnot
Lausunto metsätalouden tulosperusteiset tuet -työryhmän muistiosta
Blogit
Etsiessämme Suomelle uusia kasvun eväitä meidän on tarkasteltava aluetalouksille kriittisen vähäliikenteisen tieverkon korjausvelkaa.