Nuoret voivat vaikuttaa tulevaan uraansa jo peruskoulussa tekemillään valinnoilla. Lukiossa valintojen merkitys korostuu entisestään. Jos nuori ei opiskele esimerkiksi biologiaa, maantietoa, fysiikkaa ja kemiaa enempää kuin pakolliset kurssit, voisi olettaa ettei hän lähde ainakaan metsäalaa opiskelemaan.
Minä kuitenkin lähdin. Luin lukiossa lähinnä historiaa ja yhteiskuntaoppia, mutta silti minusta tuli metsäalan opiskelija. Kiinnostus alaa kohtaan ei herännyt koulussa vaan vapaa-ajalla. Olen kotoisin metsätilalta, joten luonnossa liikkuminen on aina ollut osa arkeani ja sytytti kipinän hakea metsäalan opintoihin.
Huomasin opiskellessani, että lähes kaikilla metsäalaa opiskelevilla oli jo entuudestaan joku kytkös alaan. Oli kaltaisiani metsätilan kasvatteja, intohimoisia metsästäjiä, paljon suunnistajia sekä entisiä ja nykyisiä partiolaisia. En siis ole ainoa, joka lukee koulussa kiinnostavia aineita, mutta – koska mielenkiinnon kohteet muuttuvat – hakee tämän jälkeen alalle, jossa ei aiemmin opiskelluista aineista ole välttämättä kovin paljon hyötyä. Onneksi peruskoulussa tai lukiossa tehdyt valinnat eivät sulje lopullisesti mitään ovia. Peruskoulun jälkeen minustakin piti tulla vielä kotitalousopettaja tai arkeologi.
Opinnonohjauksella voidaan kuitenkin kannustaa nuorta näkemään edes hetkellisesti viikonlopun syntymäpäiviä tai seuraavaa kesälomaa pidemmälle, ja tekemään jo peruskoulussa tai lukiossa tulevaa työuraa auttavia valintoja. Minulle oli aina selvää, että menen lukioon, mutta jos olisinkin päättänyt hakea ammatilliseen koulutukseen, niin ilman opinnonohjausta ei olisi ollut mitään käsitystä eri vaihtoehdoista. Helmikuun 21. alkaa ammatillisen ja lukiokoulutuksen yhteishaku, jossa kymmenet tuhannet nuoret tekevät tulevan uransa kannalta tärkeitä valintoja. Valinta voi olla hyvästäkin opinnonohjauksesta huolimatta vaikeaa, mutta ohjauksella autetaan nuorta löytämään juuri ne hänelle parhaiten soveltuvat jutut. Opinnonohjaus on siis äärimmäisen tärkeää työtä.
Vapaa-ajan harrastuksia ei välttämättä mielletä uravalinnan kannalta tärkeiksi, mutta todellisuudessa niiden merkitys voi olla todella suuri. Työelämään astuessaan nuoret haluavat päästä tekemään työtä, jonka tekemisestä he nauttivat. Omien harrastusten tai mielenkiinnon kohteiden kautta löytynyt työ on mielekkäintä ja kiinnostavinta. Harrastukset ovat asioita, joihin ihmisille liittyy intohimoja ja unelmia. Unelmien toteuttamiseen tulisi jokaista kannustaa.