Metsäalan yhteinen koulukampanja, Mahdollisuuksien metsä, kannustaa jälleen 8. luokkalaisia ja lukiolaisia pohtimaan omaa urapolkuaan metsäalalla. Jo 12. kertaa järjestettävä kampanja käynnistyy maaliskuussa 2025, ja ilmoittautuminen kevään vierailuihin on nyt avoinna.

Mahdollisuuksien metsä-koulukampanja esittelee metsäalan laajaa kirjoa ura- ja opiskelumahdollisuuksista juuri silloin, kun nuoret pohtivat tulevaisuuden valintojaan yhteishaun kynnyksellä. Kampanjassa ääneen pääsevät metsäteollisuusyritysten työntekijät ja metsäalan opiskelijat, joiden omat tarinat tuovat vierailuihin ainutlaatuista näkökulmaa ja innostavat nuoria löytämään oman polkunsa.

Koululähettiläät tarjoavat ajankohtaista tietoa metsäalasta

Biopohjainen kiertotalous auttaa maailmaa irti fossiilitaloudesta. Puusta valmistetuilla tuotteilla voidaan korvata uusiutumattomista luonnonvaroista valmistettuja tuotteita. Näiden tuotteiden ja innovaatioiden suunnittelussa ja kehitystyössä sekä valmistuksessa tarvitaan motivoituneita ja uusia osaajia nyt ja jatkossa.

Kampanjan aikana koululähettiläät pitävät oppitunnin mittaisia vierailuja, joissa he esittelevät oppilaille metsäalaa, sen moninaisia työ- ja opiskelumahdollisuuksia sekä puupohjaisia tuotteita. Lukiolaiset saavat puolestaan vierailijoikseen alan opiskelijoita, jotka kertovat opiskeluistaan ja kesätyökokemuksistaan metsäteollisuudessa. Vierailujen tavoitteena on herättää kiinnostusta ja innostusta metsäalan tarjoamiin mahdollisuuksiin sekä tukea oppilaanohjausta. Kaikki mukana olevat koulut saavat käyttöönsä metsäalan tuotteita esittelevän tuotesalkun.

Aiempaa vuorovaikutteisemmat kampanjavierailut

Vuonna 2013 käynnistynyttä Mahdollisuuksien metsä -kampanjaa on kehitetty vastaamaan nuorten ja koulujen tarpeisiin entistä paremmin. Viime vuonna kampanjaa uudistettiin merkittävästi hyödyntämällä koulujen ja lähettiläiden arvokasta palautetta.

"Kampanjan keskiössä ovat edelleen metsäalan uratarinat ja puupohjaiset tuotteet. Tapaa, jolla metsäalaa nuorille esitellään, on kuitenkin kehitetty entistä vuorovaikutteisempaan suuntaan muun muassa lyhyen tietovisan ja ryhmätehtävän avulla. Rohkaisemme nuoria ottamaan tunnin aikana aiempaa aktiivisemman roolin ja sen myötä esittämään rohkeammin itseään kiinnostavia kysymyksiä", kertoo kampanjan koordinaattori Nina Rouhiainen Metsäteollisuus ry:stä.

Vierailut toteutetaan pääsääntöisesti maalis-huhtikuun aikana.

Jos haluat metsäalan koululähettilään vierailulle omaan kouluusi, ilmoita koulusi mukaan tästä linkistä.


Ilmoittautuminen kampanjaan päättyy perjantaina 11.10.2024.

 

Kampanjaa toteuttaa Metsäteollisuus ry yhteistyössä metsäteollisuusyritysten ja Suomen Metsäyhdistyksen kanssa. Tänä vuonna mukana kampanjassa ovat Metsä Group, Stora Enso Oyj, UPM-Kymmene Oyj, DS Smith Packaging Finland Oy, Koskisen Oy, Kotkamills Oy, HASA Oy, Sappi Kirkniemi, Versowood Oy, Tornator Oyj ja Tervakoski Oy.