Uutishuone

Blogit

Toimiva tieverkko on metsäteollisuuden elinehto – rahoitus turvattava maakuntauudistuksessa

Liikennehallintoon on suunnitteilla uudistuksia. Ne on toteutettava niin, etteivät ne heikennä tieverkon kuntoa ja teollisuuden kilpailukykyä.

Metsäteollisuudella on Suomessa yli 150 tuotantolaitosta, ja teillämme kulkee päivittäin tuhansia raakapuuta ja metsäteollisuustuotteita kuljettavia rekkoja. Toimialan kuljetusmäärät ovat investointien myötä kasvussa. Kuljetusketjun sujuvuus edellyttää toimivia liikenneyhteyksiä kaikkialla Suomessa.

Kuljetusten kustannustehokkuus ja toimitusvarmuus ovat metsäteollisuuden keskeisiä tavoitteita, joiden saavuttamista ovat vaikeuttaneet heikkokuntoiset ja painorajoitetut tiet ja sillat. Kuluvalla hallituskaudella tehtävät lisäpanostukset liikenneväyliin aukaisevat osan liikenteen pullonkauloista. Liikenneväyliin on panostettava riittävästi jatkossakin ja rahoituksen pitkäjänteisyydestä ja riittävyydestä on huolehdittava.

Maakuntauudistuksessa ELY-keskukset on tarkoitus lakkauttaa ja siirtää niiden liikennepuolen toimintoja vuodesta 2019 alkaen pääosin maakunnille. Maakunnat vastaavat jatkossa muun muassa liikennejärjestelmän toimivuudesta, tie- ja liikenneoloista, alueellisesta tienpidosta sekä yksityisteiden valtionavustuksista.

Valtion rahoitus maakunnille on pääosin yleiskatteellista, ja maakunta päättää rahoituksen käytöstä ja kohdentamisesta. On hyvä, että väyläverkon omistajuuden on kuitenkin esitetty säilyvän valtiolla ja tienpito on tarkoitus kustantaa erillisrahoituksena liikenne- ja viestintäministeriön budjetista. Määräraha on tarkoitus jakaa maakunnille sopimusten ja uudistettavassa maantielaissa määriteltävien periaatteiden mukaan. Ongelmallista kuitenkin on, että yksityisteiden valtionavustukset olisivat osa yleiskatteellista rahoitusta.

Metsäteollisuus pitää tärkeänä, että väylien hallinto ja rahoitus säilyvät valtakunnallisina. Liikennevirastolla tulee olla jatkossakin vahva rooli rahoituksen ohjaamisessa alueorganisaatioihin. Alemman tiestön rahoitus, mukaan lukien yleiset ja yksityistiet, on turvattava. Se ei saa joutua kilpailemaan esimerkiksi sote-rahoituksen kanssa. Toimiva liikenneverkko vaatii kokonaisvaltaista ylläpitoa ja kehittämistä yli maakuntarajojen.

Teksti on julkaistu 22.5.2017 Kauppalehdessä.

Tietoa meistä

Jaa julkaisu:

Lisätietoja

Metsäteollisuus ry
Forestindustries

Pikalinkit

Uutishuone

Lisää aiheesta

Uutiset

Petteri Orpon hallituksen kehysriihessä tekemissä päätöksissä on paljon hyvää. Uupumaan jäivät metsäteollisuudelle tärkeä sähköistämistuen jatko, vankempi metsien kasvupaketti ja vähäliikenteisten

Uutiset
Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-maaliskuussa puuta yksityismetsistä 8,1 miljoonaa kuutiota. Määrä on kasvanut yhdeksän prosenttia edellisvuodesta.
Uutiset
Luken laskelmat osoittavat, että aktiivisella ja oikea-aikaisella metsänhoidolla on paljon annettavaa puuston lisäkasvulle ja ilmastokestävyydelle.
Artikkelit
Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset huomioivat linnuston metsänkäsittelyssä kattavasti. Yritykset noudattavat laajasti Metsänkäsittely ja linnusto -oppaan ohjeita ja suosituksia.
Blogit
Komissio on nostanut kilpailukyvyn, turvallisuuden, omavaraisuuden sekä kestävän vaurauden korkealle EU:n agendalla.
Julkaisut

Olemme koonneet julkaisuun tietoa, mitä jokaisen kuntavaaliehdokkaan olisi hyvä tietää metsistä ja metsäteollisuudesta. Voit hyödyntää materiaalia vapaasti ja tarvittaessa kysyä