Selvitys metsäteollisuuden logistiikan päästöistä sekä niiden vähentämiseen liittyvistä mahdollisuuksista osoittaa, että suurin potentiaali lisäisiin päästövähennyksiin on puukuljetusten siirtämisessä teiltä raiteille. Merenkulun päästökauppa ja ETS2 vähentävät päästöjä vain marginaalisesti. Afryn tekemä laaja, raaka-aineen hankinnasta tavaravientiin ulottuva päästöselvitys ja päästövähennysskenaario on osa metsäteollisuuden ilmastotiekartan päivitystyötä.
– Selvitys on kattavuudessaan ensimmäinen laatuaan Suomessa. Päästövähennyspotentiaalia on tarkasteltu yli liikennemuotojen aina metsästä maailmalle, sanoo AFRYn johtava asiantuntija Esa Sipilä.
Selvityksen perusteella metsäteollisuuden logistiikan hiilidioksidipäästöt olivat referenssivuonna 2022 yhteensä 1,9 Mt CO2. Puunhankinta, eli puunkorjuu ja kuljetukset, sekä vientikuljetukset olivat suurimmat logistiikan päästöjen aiheuttajat.
Kansallisessa ja EU-lainsäädännössä jo ennestään huomioidut päästövähennysten ohjauskeinot alentavat metsäteollisuuden koko kuljetusketjun hiilidioksidipäästöjä noin 20 % vuoteen 2035 mennessä. Tarkastelussa on huomioitu kansalliset jakeluvelvoitteet, EU-laajuinen fossiilisen polttoainejakelun päästökauppa (ETS2), merikuljetusten sekoitevelvoite (FuelEU Maritime) sekä merenkulun päästökauppa.
Selvityksessä on lisäksi tunnistettu muita lisäisiä toimia kotimaan logistiikan päästöjen alentamiseksi ja raakapuun kuljetusten päästöjen puolittamiseksi. Lisäisten päästövähennysten toteutuminen edellyttää merkittävää kuljetusten siirtoa teiltä raiteille, kustannustehokkaiden energiatehokkuustoimien toteutumista koko kuljetusketjussa sekä jakeluvelvoitteen toteutumista nykyisen lain mukaisesti.
– Kotimaan logistiikassa on tarjolla vain rajatusti kustannustehokkaita ja markkinaehtoisia keinoja päästöjen vähentämiseen. Tästä huolimatta toimiala on halunnut tarkastella myös näiden päästövähennysten potentiaalia. Päästöohjauskeinojen ohella on Suomessa aika kääriä hihat tavaraliikenteen edistämiseksi raiteilla konkreettisilla toimilla, kuvailee Metsäteollisuus ry:n johtaja Ville Hulkkonen.
Päästöjen vähentäminen raidekuljetuksia lisäämällä on aito mahdollisuus ja alan yhteinen tahtotila. Tämä kuitenkin edellyttää sitoutumista ja toimia myös valtiolta.
– Selvityksen valossa tosiasiallisten kilpailun esteiden poistaminen raiteilta on ilmastopoliittinen kysymys, jonka ratkaisu ei synny yksinomaan elinkeinoelämän varassa. Suomesta puuttuu päämäärätietoinen strategia tavaraliikenteen edellytysten parantamiseksi raiteilla. Tämä työ on syytä käynnistää viipymättä, Ville Hulkkonen sanoo.
Keinoista merenkulun päästökauppa ja ETS2 vähentävät päästöjä vain marginaalisesti, mutta nostavat kuitenkin merkittävästi kustannuksia. Niiden suhteellinen kustannusvaikutus on Suomessa keskeisiä verrokkimaita suurempi.
– On tärkeää, että ETS2:n kompensointitoimet otetaan Suomessa käyttöön sekä ammattidieselin että metsätyökoneiden energiaveropalautuksen muodossa, Hulkkonen painottaa.
Selvityksen on laatinut Metsäteollisuus ry:n toimeksiannosta AFRY Management Consulting Oy.
Lisätiedot:
Ville Hulkkonen, johtaja, Metsäteollisuus ry, ville.hulkkonen@forestindustries.fi, 0440777226
Esa Sipilä, johtava asiantuntija, AFRY Management Consulting Oy, esa.sipila@afry.com, 050 412 0829