Uutishuone

Blogit

Rikkirajoitukset samaan aikaan kaikille

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on päättänyt alentaa laivapolttoaineiden rikkipitoisuutta 4,5 prosentin enimmäispitoisuudesta 0,5 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa laivapolttoaineiden rikkipitoisuutta ollaan kuitenkin kiristämässä huomattavasti aiemmin ja tiukemmiksi kuin muilla merialueilla: 0,1 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. Tiukempi aikataulu koskee alle puolta EU-maista.

Suomen metsäteollisuuden merikuljetusten kustannukset nousevat näiden päätösten vuoksi merkittävästi ja – mikä huolestuttavinta – kaikkia kilpailijamaitamme enemmän.

Logistiikka on yksi metsäteollisuuden merkittävimmistä kustannuseristä. Suomalainen teollisuus kilpailee kansainvälisillä markkinoilla, joten jokaisella eurolla on merkitystä. Suomen metsäteollisuudelle tiukka rikkipäätös aiheuttaa noin 200 miljoonan euron vuosittaiset lisäkustannukset.

Rikkipäätös saattaa johtaa ojasta allikkoon

Laivapolttoaineiden rikkipitoisuuden liiallinen kiristys voi johtaa ympäristön kannalta jopa haitalliseen lopputulokseen. Jos kuljetuksia kustannussyistä siirretään lähimerenkulun reiteiltä maanteille, lisääntyvät päästöt ja ruuhkat.

Ilmeisenä vaarana on, että rikkipäätös vähentää rikkipäästöjä jopa suunniteltua enemmän meriliikenteen vähentyessä. Samalla lisääntyvät raskas maantieliikenne ja sen päästöt. Metsäteollisuuden päivittäiset laivarahdit vastaavat 1200 täysperävaunurekkaa. Näin suuria tavaramääriä ei käytännössä voi sovittaa Ruotsin tai Baltian teille.

Sijaintiimme emme voi vaikuttaa, päätöksiin voimme

Rikkipäätös uhkaa vakavasti Suomen vientiteollisuuden toimintaedellytyksiä. Poliittisilla päätöksillä ei tule asettaa suomalaisia Euroopan tehokkaimpia metsäteollisuuden laitoksia kilpailijamaita heikompaan asemaan.

Kilpailukyvyn säilyttämisessä Suomen on syytä valvoa omaa etuaan, sillä kukaan muukaan ei sitä tee. Toimintaedellytysten ylläpitäminen on kansallisen politiikan tehtävä. Tasapuolisen kilpailun nimissä on siis pidettävä huolta siitä, että rikkipäätös saatetaan voimaan vasta sitten kun muillakin merialueilla, vuonna 2025.

Tietoa meistä

Jaa julkaisu:

Lisätietoja

Metsäteollisuus ry
Forestindustries

Pikalinkit

Uutishuone

Lisää aiheesta

Uutiset
Uuden satama-automaatioselvityksen mukaan suomalaisella osaamisella, yhteistyöllä ja kansainvälisistä ratkaisuista oppimalla voidaan rakentaa tehokkaita, turvallisia ja kestäviä satamaympäristöjä, jotka tukevat koko
Blogit
PEFC-sertifiointi toimii käytännön työkaluna, joka yhdistää monimuotoisuuden turvaamisen ja aktiivisen metsänhoidon ottaen huomioon paikalliset olosuhteet.
Blogit
Metsäsektori ei lepää laakereillaan vaan panostaa tutkimukseen ja toiminnan jatkuvaan kehittämiseen.
Uutiset
Afryn tekemä, raaka-aineen hankinnasta tavaravientiin ulottuva päästöselvitys ja päästövähennysskenaario on osa metsäteollisuuden ilmastotiekartan päivitystä.
Blogit
EU:lla on nyt tilaisuus vahvistaa metsäsektorin merkitystä siirryttäessä kohti kestävämpää tulevaisuutta.
Tilastot
Massa- ja paperiteollisuuden päästöt ilmaan ovat vähentyneet huomattavasti.