Pakkaukset ovat tärkeä osa tuotteiden elinkaaren ympäristövaikutuksia. Perusteltu ja datapohjainen vastuullisuusviestintä on jatkossakin mahdollisuus erityisesti biopohjaisista pakkauksista kerrottaessa.

Yritysten pyrkiessä yhä vahvemmin vähentämään arvoketjujensa päästöjä pakkausten rooli korostuu. Pakkauksiin liittyvillä päätöksillä yritykset voivat vähentää päästöjään huomattavasti. Esimerkiksi lääkepakkausvalmistajat voivat vähentää pakkaustensa epäsuoria päästöjä (scope 3) jopa puolella pelkästään materiaalivalinnoilla. (Metsä Board, viitattu 19.11.2024).

On tärkeää, että biopohjaisten ja uusiutuvien materiaalien käytöstä sekä niistä valmistettujen pakkausten kestävyydestä tarjotaan asiakkaiden kestävien valintojen pohjaksi oikeaa ja luotettavaa tietoa. Uuden ajan perusteltu, datapohjainen ja vertailtava vastuullisuusviestintä onkin mahdollisuus etenkin biopohjaisia raaka-aineita hyödyntäville toimijoille. Kuluttajat haluavat tutkitusti tietää pakkauksista (Euroopan komissio 2023, viitattu 19.11.2024).

Vastuullisuusviestinnän muutokset ovat aikaansaaneet reaktioita puolesta ja vastaan. Mielestäni tuloksena on paljon potentiaalisia työkaluja ja ohjeita luotettavamman vastuullisuusviestinnän tueksi. Esimerkiksi viherväitedirektiivi (Green Claims) edellyttää tieteellistä dataa yritysten ja tuotteiden ympäristöväitteiden pohjaksi ja vaatii väittämien ennakollista todentamista. Kestävien tuotteiden ekosuunnitteluasetuksen (ESPR) mukainen digitaalinen tuotepassi puolestaan tarjoaa onnistuessaan kuluttajille helpon tavan tarkastella tuotteen ja pakkauksen kestävyystietoja esimerkiksi QR-koodin kautta.

Keskeisessä osassa vastuullisuusviestintää tulee olemaan pakkausten ja tuotteiden elinkaariarviointilaskenta (LCA), joka pohjaa ISO-standardeihin. Elinkaariarvioinnin ympärillä tehdään jatkuvaa kehitystyötä, jotta ympäristö- ja ilmastonäkökulmia saataisiin kvantifioitua yhä laaja-alaisemmin. Jotta biogeenistä hiiltä ja sen hiilenkiertoa sekä fossiilista hiiltä pystyttäisiin tulevaisuudessa vertailemaan nykyistä paremmin, on tärkeää, että komissio kehittää tuoteympäristöjalanjälki-metodologiaansa (PEF) eteenpäin.

Elinkaariarvioinneissa korostuu aina laadukas data. Metsäteollisuus haluaa tarjota jatkossa entistä parempaa dataa tuotteistaan ja on siksi selvittänyt suomalaisen metsänhoidon ympäristövaikutusdataa. Tulevaisuudessa esimerkiksi suomalaisesta puusta tehtyjen pakkausten elinkaariarvioinneissa voidaan siis käyttää entistä tarkempaa ja vieläpä kotimaista dataa taimien istuttamisesta lähtien.

Vaikka vielä toistaiseksi kestävyysviestinnän uudet vaateet saattavat tuntua ennemminkin arkea vaikeuttavilta kuin tukevilta, ovat panostukset siihen nyt ja tulevaisuudessa kannattavia. Kun liiketoiminnan pohjalla on aito pyrkimys vähentää fossiilisia päästöjä, tuotteiden lisäksi pakkausten hyödyistä, ympäristö- ja ilmastovaikutuksista sekä kehitysaskeleista kannattaa jatkossakin kertoa kuluttajille.

Ota pakkausten uusi kestävyysviestintä haltuun näillä vinkeillä:

1. Kerro pakkauksen roolista tuotteen säilyvyyden, logistiikan ja informaation välittämisen näkökulmasta.

2. Varmista, että väitteesi ylittää lainsäädännön minimivaatimustason, esimerkiksi tulevan PPWR:n kierrätysvaateet. Yhden aspektin parantaminen ei saa johtaa merkittävästi toisen aspektin heikkenemiseen.

3. Kerro selkeästi, koskeeko väite pelkkää pakkausta, tuotetta tai koko tuote-pakkaussysteemiä.

4. Kirkasta, mitä pakkauksen elinkaaren vaihetta väite koskee ja varmista, että kyseessä on merkittävä ympäristövaikutus pakattavan tuotteen koko elinkaaren kannalta.

5. Hylkää tarkentamattomat yleiset termit, kuten ”vastuullinen”, ”ekologinen” ja ”vihreä”.

6. Viesti faktoilla: laske hiilijalanjälki, tee elinkaariarviointi tai kerro täsmällisesti biopohjaisen materiaalin osuus tai vähentynyt pakkausmateriaalin määrä verrattuna relevanttiin vertailukohtaan.

7. Kerro pakkausmateriaalin raaka-aineen alkuperästä standardeihin, sertifikaatteihin ja dokumentoituihin todisteisiin perustuen.

8. Kerro kansainvälisesti sertifioiduista raaka-aineistasi todennetuin ympäristösertifikaatein.

9. Kerro selkeästi, miten pakkaus tulee kierrättää ja hyödynnä markkinoille relevantteja kierrätyssymboleja ja -piktogrammeja. Kerro myös onko pakkaus mahdollisesti teollisesti vai kotikompostissa biohajoava perustuen standardeihin.

10. Älä vetoa mahdolliseen arvoketjun ulkopuoliseen kompensaatioon ja väitä pakkausta hiilineutraaliksi, koska tuotteiden ja palvelujen kompensaatioväittämät on jo kielletty.