Raskaalle liikenteelle tärkeiden vähäliikenteisten teiden kunnossapito on käännettävissä korjaavasta ennakoivaksi.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Raskaalle liikenteelle tärkeiden vähäliikenteisten teiden kunnossapito on käännettävissä korjaavasta ennakoivaksi.
Logistiikan toimivuus ja kustannustehokkuus ovat metsäteollisuudelle keskeisiä kilpailukykytekijöitä.
Metsäteollisuus on merkittävä logistinen toimija Suomessa. Vuotuiset kuljetuksemme Suomessa ovat noin 80 miljoonaa tonnia. Siitä 75–80 prosenttia on tiekuljetuksia ja loput pääosin rautatiekuljetuksia. Vientiin toimialan tuotannosta menee yli 70 prosenttia, josta valtaosa meriteitse. Kaikkinensa metsäteollisuuden osuus Suomen tavaraviennin arvosta on lähes 16 prosenttia.
Pitkien etäisyyksien takia logistiikkakustannusten osuus toimialamme liikevaihdosta on keskeisiin kilpailijamaihimme verrattuna jopa kaksinkertainen. Meidän on varmistettava, ettemme kotimaisin päätöksin heikennä maamme kilpailukykyä ja tule vahvistaneeksi Suomen saareutumista. Siksi liikenneväylien riittävä ja tasapuolinen rahoitus on turvattava. Vähäliikenteisen tieverkon strateginen merkitys on tunnustettava ja sille on kohdistettava arvoisensa resurssit.
Vahva tuki ammattidieselille auto- ja tiealan sekä kaupan järjestöiltä.
Talvimerenkulun kilpailuhaitta hyvitettävä EU:n ilmastotoimissa
Suomen merikuljetusten kustannukset voivat kasvaa verrokkimaita enemmän.
AKT:n lakosta on aiheutumassa suuret menetykset metsäteollisuudessa. Toimimatonta työrauhajärjestelmää on uudistettava.
Tieliikenteen kansalliselle päästökaupalle ei ole Suomessa tarvetta
Elinkeinoelämän järjestöjen yhteinen lausunto kansallista tieliikenteen päästökauppaa koskevasta arviomuistioluonnoksesta
Vähäliikenteinen tieverkko tarvitsee myönteistä visiota tulevaisuudesta.
Kirjallinen kuuleminen tieliikenteen päästökaupan arvioinnista