Uutishuone

Blogit

Hiilitulleissa paljon pulmia

EU:n Green Deal -ohjelmaan sisältyy suunnitelma EU:n yksipuolisesta hiilidioksidipäästöjen tullimekanismista. Hiilitullijärjestelmässä huomioitaisiin tuotteen valmistuksen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ja niistä maksettaisiin EU:n ulkorajalla tullimaksu.

Hiilitullin tavoite olisi vähentää päästöjä maailmanlaajuisesti, tasapuolistaa toimintaympäristöjä ja estää hiilivuotoa EU:sta. Hiilitullilla EU haluaisi kannustaa muut maat mukaan ilmastotoimiin.

Hiilitulli näyttäytyy monille meistä puhuttelevana, koska sillä tavoiteltavat asiat ovat hyviä. Meille on tärkeää, että kansainvälinen kilpailu olisi reilua ja että EU:n onnistuisi ilmastopolitiikassa edelläkävijän roolissaan ja ilmastonmuutosta onnistuttaisiin hillitsemään.

Suomalaisista europarlamentaarikoista ylivoimainen enemmistö 85 prosenttia kannattaakin Ylen kyselyssä EU suunnittelemaa hiilitullia (Yle Uutiset 20.10.2020). Vain yksi parlamentaarikko vastustaa ja yksi ei osaa vielä sanoa kantaansa. Suurin osa on siis innostunut tästä keinosta ilmastonmuutoksen lämpenemisen hillitsijänä.

Tulos on kuitenkin asiaan vihkiytyneille yllättävä ja kysymyksiä herättävä, sillä yksinkertaiselta vaikuttava suojamekanismi on perusteellisessa ja käytäntöön sovellettavassa tarkastelussa hyvin moniulotteinen ja pulmallinen. Metsäteollisuus on tämän vuoksi suhtautunut hiilitulliin kriittisen arvioivasti. Hiilitullin käytännön toteutukseen liittyy niin teknisiä, taloudellisia ja poliittisia kuin oikeudellisiakin ongelmia.

Monimutkaisuus itsessään ei tietysti ole riittävä peruste välineen suoraan tyrmäämiseen. Välineestä saatavien hyötyjen ja haittojen sekä sen tehokkuuden ja sovellettavuuden arviointi on asianmukaisen päätöksenteon kannalta ensiarvoisen tärkeää ja välttämätöntä.

Sellaista tarjosi Etla webinaarissaan tänään julkaistessaan hiilen rajasääntelymekanismista mielenkiintoisen raportin. Siinä analysoidaan monitieteisen tutkimuksen keinoin hiilitullijärjestelmän vaikutuksia myös Suomen talouteen.

Etlan raportti tukee pitkälti metsäteollisuuden arviota siitä, että hiilitullin kauppapoliittiset riskit ovat pienelle avotaloudelle huomattavat. Lisäksi kapean maksun taloudelliset ja ilmastovaikutukset olisivat todennäköisesti varsin vähäisiä.

Tullien toteutuksen vaikeusaste kasvaa edetessä kohti tuotantotavoiltaan ja -vaiheiltaan korkeamman jalostusasteen tuotteita. Vaikutukset eri sektoreille tai saman toimialan eri tuoteryhmiin voivat olla epäsymmetriset ja pahimmillaan ilmaston kannalta jopa negatiiviset.

Asiasta kiinnostuneiden kannattaa lukea Etlan raportti. Myös hiilitullia puntaroivien myötäsukaisten, kriittisten tai vielä kantaansa pohtivien päättäjien. Hiilitullin toteutuksessa on monta tärkeää kohtaa punnittavana.

Euroopan unioniIlmastoKansainvälinen kauppaKauppapolitiikkaTeollisuuspolitiikka

Jaa julkaisu:

Lisätietoja

Maarit Lindström
Johtaja, pääekonomisti

Pikalinkit

Uutishuone

Lisää aiheesta

Artikkelit
Keräämme tähän päivittyvään artikkeliin metsäteollisuuden kansainvälisen kaupan kannalta keskeisiä nostoja muuttuvien tullien vaikutuksista.
Uutiset
Suomen ennestäänkin pitkä logistinen takamatka uhkaa kasvaa tieverkon rapautuessa.
Pääekonomistin uutiskirjeet
Pintaa syvemmältä – pääekonomistin katsaus metsäteollisuuden ajankohtaisiin aiheisiin.
Uutiset

Kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä metsäteollisuuden toimintaympäristö pysyi haasteellisena ja markkinakysyntä vaimeana. Makrotaloudellinen ja geopoliittinen epävarmuus sekä kansainvälisen kaupan häiriöt vaikuttivat

Tilastot

Valtaosa metsäteollisuuden tuotannosta menee vientiin, ja sen osuus Suomen tavaraviennistä on ollut keskimäärin 19 % vuodesta 2016 alkaen. Vientimäärät vaihtelevat

Tilastot

Metsäteollisuuden tuotantomäärät vaihtelevat kvartaaleittain. Vaihteluun vaikuttavat monet tekijät, kuten globaali taloustilanne, kuluttajakäyttäytyminen sekä kotimaisten tuotantolaitosten kilpailukyky. Lisäksi tuotantomäärissä näkyvät huoltoseisokit