Jälleen tänä keväänä metsäalan ammattilaiset ja opiskelijat jalkautuivat toimistoista, tuotantolaitoksilta, metsistä ja kampuksilta maailmalle, kun vuotuinen Mahdollisuuksien metsä -koulukampanja starttasi maaliskuussa. Vuosittain järjestettävä koulukampanja on metsäalan yhteinen tervehdys Suomen 8.-luokkalaisille ja lukiolaisille. Se esittelee metsäalan lukuisia ura- ja opintomahdollisuuksia sekä alan moninaisia tuotteita tulevaisuuttaan pohtiville nuorille.
Toukokuuhun mennessä sadat metsäalan koululähettiläät ovat kiertäneet eri puolilla Suomea yli kahdessa sadassa yläkoulussa ja lukiossa. Lähettiläinä on niin alan ammattilaisia, johtajia kuin opiskelijoita. Vierailujen myötä tuhannet oppilaat pääsivät pohtimaan, voisiko metsäala olla se oma juttu nyt tai tulevaisuudessa.
– Mielestäni kampanjan taika piilee koululähettiläiden ja oppilaiden kohtaamisissa. Vaikka vierailujen sisältö on joka vierailulla sama, tekevät koululähettiläät omine uratarinoineen vierailusta aina yksilöllisen. Nämä henkilökohtaiset tarinat resonoivat nuorissa. Kohtaamiset jäävät mieleen, sanoo kampanjan koordinaattori Lotta Kankkunen Metsäteollisuus ry:stä.
Omien uratarinoidensa lisäksi koululähettiläät esittelevät alan muita tehtäviä sekä antavat esimerkkejä niihin johdattavista opinnoista. Tarkoitus on esitellä mahdollisimman laajasti alan vaihtoehtoja.
– Uskon, että kampanja onnistuu vuodesta toiseen avaamaan nuorten silmiä metsäalan mahdollisuuksiin – tarttui niihin itse tai ei. Metsäala on paljon muutakin kuin metsässä samoamista ja se tarvitsee erilaisia ja eri asioista kiinnostuneita ihmisiä, Kankkunen toteaa.
Syksyllä koulut pääsevät ilmoittautumaan kampanjan 13. kierrokselle, joka käynnistyy ensi keväänä. Kampanja elää ajassa ja on viime vuosina liikkunut entistä osallistavampaan suuntaan. Myös ensi vuodelle on luvassa uudistuksia.
– Varmasti isoimpana uudistuksena luvassa on suositun tuotesalkkumme päivitys, jota ainakin itse odotan suurella mielenkiinnolla. Laukku on ollut kestohitti kampanjan alusta alkaen ja on hienoa saada siitä jälleen päivitetty versio mielenkiintoisine tuotenäytteineen. Tällä hetkellä keräämme myös palautetta tämän vuoden kampanjasta, jotta voimme vastata ensi vuonna taas hieman paremmin koulujen tarpeisiin, Kankkunen kertoo.
Seuraamalla Metsäteollisuus ry:n Opo-uutiskirjettä tai järjestön verkkosivuja saat tietää, kun ilmoittautuminen ensi vuoden kampanjaan aukeaa. Voit tilata Opo-uutiskirjeen täältä.